Siste nytt2018-12-02T22:55:04+00:00

Siste nytt

Crone ansetter Stian B. Davidsen som direktør for forretningsutvikling

31. mars 2017

Fra 1. april er Stian B. Davidsen ansatt i Crone som Direktør Forretningsutvikling. Han har mange års erfaring med å være ansvarlig for utvikling av innovative løsninger for kreditt- og inkassomarkedet sammen med kunder og partnere.

Stian kommer fra stillingen som Salgsdirektør i Sigma ITM Norway, hvor han hadde ansvaret for gjennombruddet av porteføljestyringsverktøyet; Deem – nå Merit Intelligence.

«Med å få med en kapasitet som Stian på Crone-laget komplementerer vi kompetansen vår, spesielt innen B2B segmentet. Crone skal sammen med partnere tilby de beste kreditt- og analyseverktøyene, og ha de best kompetente menneskene som en del av vår innfordringsleveranse», sier administrerende direktør Otto Havneraas.

Med erfaring innenfor kredittstyring, integrasjoner og prosjektledelse i ulike og ledende stillinger i Visma (Mamut), Lindorff/ Lindorff Decision, Bisnode og sist Sigma ITM Norway, vil han tilføre Crone ytterligere fagkompetanse.

«Min rolle vil være å, sammen med Otto, lede Crone sin satsning mot større og tyngre selskaper. Vi skal sammen med våre strategiske partnere, sørge for at de som ønsker det beste innen analyseverktøy og innfordring får en leveranse fra øverste hylle», sier Stian B. Davidsen. 

Kundelojalitet bygges av gode opplevelser! Vi skal bidra til at dine kunder får det, selv om de har betalt for sent.

LOGG INN

Her kan du logge deg inn som vår kunde:

[button link="https://customerweb.spn.no/crone/infocenterclient" color="" size="large" type="" shape="" target="_blank" title="" gradient_colors="" gradient_hover_colors="" accent_color="" accent_hover_color="" bevel_color="" border_width="" shadow="" icon="" icon_divider="" icon_position="" modal="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="" alignment="" class="" id=""]Jeg er Crone kunde[/button]

Første Crone kvinne på plass!

08. mars 2017

På selveste kvinnedagen er det naturlig å presentere Crone sin første kvinnelige ansatte.

Dette er Kjersti! Hun hadde første arbeidsdag som saksbehandler 01. mars og er vår første heltidsansatte ved Crone sitt kontor i Kristiansund. Kjersti har mer enn 10 års erfaring innen administrasjon og kundeservice i ulike bransjer. «Inkassobransjen har jeg ikke hatt befatning med tidligere, verken som arbeidsplass eller i privatlivet,» smiler vår blide medarbeider. «Jeg har alltid jobbet med mennesker i ulike roller, både «face to face» og på telefon. Å kunne gi folk positive opplevelser gjennom god service trigger meg og gir arbeidsdagen min mening».

Kjersti er en del av vårt saksbehandlerteam og den første av flere medarbeidere som skal holde til i Kristiansund. «Jeg bebudet i lokalpressen i Kristiansund i fjor at Crone sin sterke vekst ville bidra med arbeidsplasser i hjembyen. Da er det ekstra stas når den første ansatte er på plass», sier administrerende direktør Otto Havneraas. «Vi i Crone har ekstremt fokus på å gi god, personlig og positiv service til våre kunders kunder. Derfor bruker vi god tid på å finne de rette personene med disse egenskapene. Det er en glede å ha Kjersti på plass!»

Kundelojalitet bygges av gode opplevelser! Vi skal bidra til at dine kunder får det, selv om de har betalt for sent.

Sammen mot OL medalje i Tokyo 2020!

02. mars 2017

Hvem husker vel ikke Stig-Andre Berge sitt jubelbrøl da han vant OL bronse i Rio i fjor sommer? Den sympatiske bryteren som ble Idrettsgallaen 2016 store vinner ved å motta Utøvernes pris,  Årets utøver og  Årets forbilde. Stig-Andre har nå satt seg som karrieremål å ta edelt metall også i sommer OL i Tokyo 2020. Det blir hans fjerde OL-deltakelse, og veien dit går sammen med Crone!

«Stig-Andre er outsideren som trosset motgang, som var tro mot sitt mål, sine medspillere og sin drøm, og dermed tok OL medaljen hele nasjonen unnet ham. Gjennom hans reise mot målet, og ikke minst anerkjennelsen han fikk på Idrettsgallaen i desember, kan vi i Crone relatere oss til han som menneske og som forbilde for hva som skal til for å lykkes. Han representerer sunne verdier, hard jobbing og har en historie man ønsker å relatere seg til. Derfor vil vi i Crone være en del av Team Berge på hele reisen frem til og med Tokyo 2020», sier administrerende direktør Otto Havneraas.

«For at Stig-Andre sitt mål skal kunne realiseres er det behov for et sterkt Team Berge, som ved siden hans deltagelse på landslaget skal kunne skape og ivareta de forhold som må legges til rette for ham», sier prosjektleder og sponsoransvarlig Øystein Krohn-Holm. «Team Berge har ulike partnere og tjenesteytende leverandører som på sin måte bidrar til å komplettere behovet for rett satsning. Alle samarbeid bygges opp individuelt slik at alle opplever at de gjør en god investering og at samarbeidet innfrir forventningene. Det er en glede å ha med Crone på laget.»

«Å ha med et inkassoselskap på laget vil noen sikkert stille spørsmål ved. Men når vi ble kjent med Crone sine verdier og deres fokus på å ikke kreve inn penger, men heller hjelpe skyldnere til å få betalt, så ser vi en match! De ser menneskene og verdien i god kommunikasjon. Selskapet er up and coming, de når sine delmål på vei mot suksess, og de neste årene er en spennende reise for begge parter. Vi går veien sammen mot Tokyo 2020 – og første delmål er VM medalje i Paris i august», avslutter Stig-Andre Berge.

Se historien og opplev høydepunktene fra OL bronsen i Rio 2016 her: https://www.facebook.com/olympics/videos/10154814158369216/

Crone er landsdekkende!

17. januar 2017

Idet vi ønsker det nye året velkommen kan Crone konstatere at selskapet nå er landsdekkende, med kunder i alle landets 19 fylker.

Crone har nå oppdragsgivere fra Mandal i sør til Havøysund i nord. Vi er representert i utallige bransjer, og hjelper kundene til både små enkeltpersonforetak og store selskaper til å få gjort opp utestående. «Det er ikke noe mål i seg selv å være representert i alle fylker, men hyggelig at bedrifter uansett størrelse og geografisk plassering ønsker at vi i Crone skal være deres samarbeidspartner. At vi i tillegg har kunder i de andre nordiske landene setter jo Crone på kartet», sier salgs- og markedsdirektør Ronny Helseth.

Kundelojalitet bygges av gode opplevelser! Vi skal bidra til at dine kunder får det, selv om de har betalt for sent.

 

Nye satser

28. desember 2016

Fra 01.01.2017 gjelder følgende endringer:

Forsinkelsesrenten beholdes på dagens nivå, 8,50%, etter nedjusteringen 1. juli. Inkassosatsen økes til kr 700,-, purregebyret økes til kr 70,-  og rettsgebyret økes til kr 1049,-.

INKASSOSATS OG PURREGEBYR
Inkassosatsen øker fra kr 670,- til kr 700,- fra nyttår. Satsen justeres en gang pr år på grunnlag av utviklingen i konsumprisindeksen. Purregebyret er 1/10 av inkassosatsen. Maksimalt purregebyr fra 01.01.2017 er da kr 70,-.

RENTE
Forsinkelsesrenten fastsettes av Finansdepartementet hvert halvår, med virkning fra 1. januar og 1. juli.
Satsen er satt til Norges Banks styringsrente med tillegg på minst 8 prosentpoeng. Det betyr en uendret forsinkelsesrente etter nedjusteringen 1. juli, og vil da fremdeles være på 8,50 prosentpoeng.

RETTSGEBYR
Rettsgebyret hadde vært uendret siden 2006, og økte fra kr 860,- kr til kr 1025,- i 2016. Det økes til kr 1049,- fra 01.01.2017.
Skrivesalæret øker tilsvarende.

Kostnadene ved rettslig pågang øker i takt med økningen i rettsgebyret.

Gebyr for forliksklage vil fra 01.01.17 være kr 1.049,- og gebyr for begjæring om utlegg kr 1783,30

Crone AS har oppdatert våre systemer i henhold til gjeldende satser. Vi oppfordrer våre kunder til å oppdatere forsinkelsesrentesats og purregebyr i egne systemer.

Informasjon om de nye inkassosalærene finner du her: inkassosatsene-2017

En stor aktør i B2B markedet valgte Crone som sin samarbeidspartner  

24. november 2016

Holte AS, Norges ledende leverandør av programvare, tjenester og kurs til bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen har valgt å inngå samarbeid med Crone på innfordring. Holte AS har med 40 års erfaring tilegnet seg god kompetanse innen fagområder som HMS, kvalitetssikring, byggesak, kalkulasjon, uavhengig kontroll, FDV og prosjektstyring. Holte er kjent for å være en attraktiv og toneangivende aktør i bransjen. Selskapet er lokalisert i Trondheim, Tønsberg, Gdansk (Polen), og har hovedkontor på Skøyen i Oslo. Holte AS har ca. 120 ansatte og omsatte i 2015 for 144 millioner kroner.

Administrerende direktør Otto Havneraas i Crone er meget fornøyd med å få nok en større B2B kunde i porteføljen. «Jeg har lang erfaring med Holte og har fulgt deres utvikling i mange år. Holte er et av de selskapene som tidlig viste seg å ha fokus på gode kundeopplevelser, også for dem som ikke betalte på forfall. Holte har en klar visjon: ” Vi bygger morgendagens vinnere – hos våre kunder og våre ansatte.” Det har uten tvil vært en suksessfaktor for dem.»

«Holte valgte Crone som sin samarbeidspartner fordi vi vet hva vi får – en profesjonell og fleksibel aktør med et sterkt fokus på kunden og det langsiktige kundeforholdet», sier økonomidirektør Jon Erik Sjøblom. «Crone er ikke størst i bransjen, men kan møte våre kunder og oss på et mer nært og personlig plan enn de store aktørene innen innfordring», avslutter han.

«Vår erfaring med Holte er udelt positiv. De har gode rutiner, som fører til fornøyde kunder, høy løsningsgrad og redusert tap på krav. Sammen med økonomiavdelingen til Holte skal vi ivareta dialogen og de gode rutinene fremover. Vi sørger for en positiv og aktiv oppfølging av de kundene som er sent ute med betaling», sier ansvarlig saksbehandler i Crone, Anders Løwensprung.

 

Crone og Sigma ITM Norway tilbyr markedets ypperste kreditt- og porteføljestyringsverktøy! 

11. november 2016

Crone har siden oppstart i fjor høst allerede etablert inkassosamarbeid med flere store selskaper med høy kredittfaglig kompetanse. Det forplikter! Vi er derfor stolte av å ha igangsatt første kunde på Deem Porteføljestyringsverktøy, utviklet av Sigma ITM Norway AS.

Større selskaper med egne kredittavdelinger og egen kredittsjef setter selvsagt større krav til sine samarbeidspartnere i det inkasso- og kredittfaglige arbeidet. Deem Porteføljestyring er integrert mot kundens egen reskontro, Crone sin database og ekstern kredittdatabase system. Her får man full oversikt over sin egen porteføljes betalingsvilje og betalingsevne. Sammenstillingen av informasjonen visualiseres og forklares på kundens eget «dashboard» som oppdateres kontinuerlig, slik at man skal redusere risikoen for tap. «Denne unike løsningen setter virkelig Crone, sammen med Sigma ITM Norway, på kartet i forhold til å være en leverandør til flere større selskaper med dedikerte kreditt- og økonomi avdelinger», sier driftssjef Vegard Myhrvang i Crone AS.

«Det har vært inspirerende og en sann glede å samarbeide med Crone og Heidenreich om morgendagens porteføljestyringsløsning for kreditt- og inkassobransjen; Deem Porteføljestyring. Vi forstod raskt at både Heidenreich og Crone var villige til å tenke innovasjon, og sammen med deres engasjement og faglig kompetanse, har vi sammen videreutviklet markedets beste kreditt- og inkassoverktøy.» Stian B Davidsen, Salgsdirektør – Sigma ITM Norway AS.

Se presentasjonsfilm her

Artikkel om Crone i treningsindustrien.no

10. oktober 2016

Treningsbransjens uavhengige bransjemagasin, treningsindustrien.no, publiserte i dag artikkelen «Mellom fem og ti prosent betaler ikke» med referanse til Crone og vår årelange erfaring med økonomi for treningssenterbransjen.

Les artikkelen her

Nok en storsignering for Crone!

09. september 2016

Heidenreich AS, Norges mest erfarne rørgrossist med 33 butikker og totalt 302 spesialister innen VVS, VA og Varme, har valgt å inngå samarbeid med Crone AS på innfordring av deres utestående fordringer fra 1. oktober.
Heidenreich AS omsatte i 2015 for 1,25 milliarder kroner og er representert fra Kristiansand i sør til Alta i nord.

«Etter en prosess med flere inkassoselskaper før sommeren falt valget vårt på å bytte leverandør til Crone. Svært høy kompetanse, erfaring, innfordringsmetodikk og innovative løsninger var avgjørende for valget», sier Kredittsjef Snorre Langen i Heidenreich AS.
Adm. dir. Otto Havneraas i Crone AS er stolt over nysigneringen. «Fra oppstart i fjor og frem til nå har veksten i selskapet vårt i stor grad vært representert ved B2C bedrifter – selskaper med hovedsaklig privatpersoner som kunder. I den siste tiden har flere bedrifter i B2B segmentet vist interesse for vår profil. Det er tydelig at selskapene ser verdien av at man har en partner på innfordring, som har fokus på å beholde kunder til tross for at de ikke har betalt på forfall. Å få tillit av en så stor aktør som Heidenreich er virkelig en fjær i hatten for oss», sier Havneraas.

Kredittsjef Snorre Langen i Heidenreich AS er ikke i tvil: «Å få tilgang til et nytt analyseverktøy for risikovurdering ved kredittsalg, i tillegg til standard inkassotjenester, viser at Crone AS er en innovativ samarbeidspartner som vi håper og tror vil gi begge selskaper gode resultater i mange år fremover. Ikke minst er det viktig at våre kunder får en god opplevelse som motiverer dem til å betale raskt, og samtidig fortsette kundeforholdet hos oss, dersom analyseverktøyet anbefaler oss videre kredittsalg til kunden».

Kundelojalitet bygges av gode opplevelser! Vi skal bidra til at Heidenreich sine kunder får det, selv om de har betalt for sent.

Treningssenterkjeden 3T har valgt Crone som sin innfordringspartner

07. september 2016

Midt-Norges største treningssenterkjede,3T, har valgt å inngå avtale med Crone for oppfølging av de medlemmene som ikke har betalt til forfall.

3T Produkter AS har i dag 13 treningssentre med ca 36.000 medlemmer. Konsernet omsatte i 2015 for 231,7 millioner kroner, med et driftsresultat på 39,3 millioner kroner.
«De ansatte i Crone har lang erfaring med treningssenterbransjen, og har tidligere vist at deres unike tilnærmingsmåte til våre medlemmer sørger for høy medlemstilfredshet og svært høy løsningsgrad. Det er viktig for oss å være trygg på at de medlemmene som har utestående får en personlig og god oppfølging, slik at vi ikke risikerer oppsigelser», sier Tove Jasmin Mikalsen i 3T Produkter. «Gjennom det nære samarbeidet mellom Crone og vår systemleverandør BRP Systems, benytter 3T gode tekniske løsninger for kravhåndtering. Dette har gitt konkrete og målbare resultater i form av lite utestående, spart tid og sikker håndtering av 3Ts krav og kunders betalinger. Det betyr at vi kan fokusere på kjernevirksomheten: trim, trening og trivsel, og samtidig vite at våre medlemmer får en god oppfølging når de ikke har fått betalt til forfall.»

Kundelojalitet bygges av gode opplevelser! Vi skal bidra til at 3T sine kunder får det, selv om de har betalt for sent.

Crone vekst omtales i media

06. juli 2016

Crone AS sin vekst vil generere nye arbeidsplasser.
«Siden oppstart i september i fjor har Crone AS signert 260 kontrakter med bedrifter som trenger hjelp til innfordring. Nå er tiden snart moden for å fylle kontoret i byen hvor Crone AS er etablert,» sier administrerende direktør og Kristiansundspatriot Otto Havneraas til avisen Tidens Krav.
Les artikkelen her

Nye satser

01. juli 2016

Fra 01.07.2016 gjelder følgende endringer:

Forsinkelsesrenten er satt ned til 8,5%, fra 8,75%.
Standardkompensasjonen (EUR 40,-) er fastsatt til NOK 370,-

Crone AS har oppdatert våre systemer i henhold til gjeldende satser. Vi oppfordrer våre kunder til å oppdatere forsinkelsesrentesats og purregebyr i egne systemer.

«Walk the Talk»

21. mars 2016

Vi er der for å hjelpe dine kunder!
Vi i Crone sier at «Kundelojalitet bygges av gode opplevelser! Vi skal bidra til at dine kunder får det, selv om de har betalt for sent.» Å selv si – og proklamere flotte ord koster ingenting og har liten verdi.
Men, når dine kunder i sin dialog med oss opplever dette, og gir tilbakemelding om at de oppfatter oss som din forlengede arm på kundeservice, da har vi nådd vårt mål! Det er vår felles verdi.

Mail fra skyldner 19. mars 2016 kl. 08.14.12 CET:
«Hei! Takk for en riktig god opplevelse med Crone AS, Martin. Dette er profesjonelt og effektivt!
Når vi snakker om timer og ikke uker i saksbehandlingstid, og attpåtil med bedre enn ønsket utfall, kan jeg ikke unngå et stort smil.
Takk for at du tok denne dialogen på vegne av meg.»

Crone tilbyr juridiske tjenester i samarbeid med Advokatfirmaet Bjercke

02. februar 2016

Med økende oppdragsmengde og med tyngre saker innen pengekravsrett har Crone AS etablert samarbeid med Advokatfirmaet Bjercke.
«Med advokat Henning Bjercke sin brede kompetanse, og ikke minst hans lange erfaring fra jobb hos Namsmannen i Oslo, vil de av våre kunder som har behov for juridiske tjenester virkelig være ivaretatt,» sier adm. dir Otto Havneraas i Crone AS.
«Vi er svært glad for å ha en slik kapasitet med på laget, som matcher vår profil og som kan tilby våre kunder juridisk bistand om nødvendig».

Nye satser

04. januar 2016

Fra 01.01.2016 gjelder følgende endringer:

Forsinkelsesrenten er satt ned til 8,75%, inkassosatsen økes til kr 670,- purregebyret økes til kr 67,-  og rettsgebyret økes til kr 1025 ,-.

INKASSOSATS OG PURREGEBYR
Inkassosatsen økte fra kroner 650 til kroner 670 fra nyttår. Satsen justeres en gang pr år på grunnlag av utviklingen i konsumprisindeksen. Purregebyret er 1/10 av inkassosatsen. Maksimalt purregebyr fra 01.01.2016 er da kr 67,-.

RENTE
Forsinkelsesrenten fastsettes av Finansdepartementet hvert halvår, med virkning fra 1. januar og 1. juli.
Satsen er satt til Norges Banks styringsrente med tillegg på minst 8 prosentpoeng. Det betyr en forsinkelsesrente på 8,75 prosentpoeng fra 01.01.2016. (Ned 0,25 prosentpoeng fra i fjor.)

RETTSGEBYR
Rettsgebyret har vært uendret siden 2006, og økte nå fra 860 kr til 1025 kr.
Skrivesalæret økte tilsvarende.

Kostnadene ved rettslig pågang øker i takt med økningen i rettsgebyret.

Gebyr for forliksklage vil fra 01.01.16 være kr 1.025,- og gebyr for begjæring om utlegg kr 1742,50

Crone AS har oppdatert våre systemer i henhold til gjeldende satser. Vi oppfordrer våre kunder til å oppdatere forsinkelsesrentesats og purregebyr i egne systemer.

Velkommen til Martin og Anders!

01. desember 2015

«Never change a winning team» sier man i idretten når man har oppnådd gode resultater. Fra og med i dag er vi igjen forent med Martin og Anders – to veldig dyktige saksbehandlere som ønsket å bli med videre på laget vårt!

Sammen har vi tidligere vist at vi kan levere resultater på øverste hylle, og det skal vi fortsette med i lang tid fremover for næringslivet.
Siden oppstart i midten av september har vi opplevd en stor tillit fra markedet og er i full drift med mange kunder. Med dette mannskapet er vi nå klare for ytterligere vekst for å nå våre mål.

Vi skal bli markedets foretrukne partner på innfordring for de bedriftene som er opptatt av å bygge kundelojalitet gjennom gode opplevelser!

Gamle kjente i ny drakt!

11. september 2015

I fotballens verden er sommermånedene høysesong for overgangsmarkedet. Spillere kjøpes, selges og lånes ut over en lav sko, og til svimlende summer.
I inkassoverden skjer det fra tid til annen at folk bytter beite. Noen selskaper blir solgt til større aktører, og nye spennende utfordrere dukker opp.

Nå er vi her! Kjente fjes for mange i ulike bransjer og bedrifter i norsk næringsliv. Vi har de samme verdier som før, vi representerer den samme kulturen og ikke minst ideologien om at vi skal ivareta dine kunderelasjoner, selv når de har betalt for sent.
Vi har trukket i Crone-drakten, og går på banen hver gang for å gjøre vår jobb for at du som vår kunde skal lykkes med å beholde dine lønnsomme kunder.
Bli med på laget du også!

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.